RAPORT NARATIV

Festivalul Internațional de Teatru Reflex3  Sfântu Gheorghe 18-31 martie 2015.

Furtuni personale

Am văzut montarea lui Oskaras Koršunovas, „Miranda”, de două ori:o dată în 2014, la Craiova, și, mai recent, în cadrul Festivalului Internațional Reflex. Mi-am dat seama, după ultima vizionare, că nicio altă producție nu mi-a revelat cu atâta intensitate fragilitatea/maleabilitatea conștiinței mele de spectator – fiindcă cele două experiențe teatrale, chiar dacă s-au constituit în […]

Interviu

În cadrul festivalului Reflex3 a fost organizat un workshop dedicat tinerilor studenţi teatrologi, în cadrul căruia am avut parte de mentori deosebiţi. Printre ei s-a numărat şi Palffy Tibor, un actor de succes al Teatrului Tamasi Áron din Sfântu Gheorghe. Am avut plăcerea de a-l vedea în spectacolul Hamlet, în regia lui László Bocsárdi, interpretând […]

„Furtuna“ din lumea Mirandei

Într-o societate schilodită de încercarea sistemului de a uniformiza indivizii, printr-un implacabil pat al lui Procust, în care oamenilor li se confiscă dreptul la liberă exprimare şi li se amuputează sufletele, singura salvare rămâne izolarea.

Concertul RotFront, o sărbătoare a multinaţionalismului şi multiculturalităţii

Luni seară, trupa RotFront din Berlin, invitată să susţină un concert în cadrul Reflex3, a pus în mişcare spectatorii festivalului, care au dansat şi au cântat împreună cu artiştii, într-o atmosferă de sărbătoare.

KAMPF, nesfârşita luptă pentru putere

Continuând seria evenimentelor artistice care vorbesc despre natura umană conflictuală, cu porniri violente şi înclinaţie spre agresivitate, incluse în programul Reflex3, KAMPF a adus în faţa publicului o demonstraţie de forţe artistice, în care, printr-o coregrafie în care graţia şi gesturile războinice se combină armonios, s-a vorbit despre rivalitatea în vederea obţinerii unor poziţii avantajoase […]

„Hamlet“, limpede ca apa

Reflex3, acest punct de intersecţie între arte şi culturi, este în acelaşi timp un punct de intersecţie între clasic şi modern. El a adus în faţa publicului texte scrise de dramaturgi clasici în viziuni regizorale contemporane cum au fost Cehov, de la Teatrul din Novi Sad,  şi Shakespeare, prezentat de teatrul Naţional din Budapesta.

Autoreflectarea ca  punct comun al reprezentaţiilor teatrale

Teatrul maghiar prezent la Reflex3 prilej de autoanaliză şi reflexie a lumii contemporane În cele zece zile ale festivalului, publicul a putut viziona spectacole importante din cultura teatrală maghiară. Spectacolul Opera Ultima, prezentat de Teatrul Maghiar din Novi Sad, are un scenariu inspirat din „Nunta lui Figaro“ şi „Bărbierul din Sevilla“ de dramaturgul Kata Gyarmati […]

Reflex3, gazda pentru lansarea unei noi ediţii a revistei „Játéktér”

Sâmbătă după-amiază, Festivalul Reflex a găzduit lansarea ediţiei de primăvară a revistei de teatru „Játéktér”, înfiinţată în urmă cu patru ani.

Shakespeare cu efecte speciale

Fuziunea dintre vis şi realitate care se regăseşte în „Visul unei nopţi de vară“ a devenit pentru David Doiashvili, regizorul spectacolului prezentat pe scena de la Reflex3, un pretext pentru o punere în scenă complet diferită de majoritatea montărilor din istoria acestei piese.

Mesajul Internaţional de Ziua Mondială a Teatrului

Pe adevăraţii maeştri ai teatrului îi găsim, mai degrabă, departe de scenă. De obicei, ei sunt cei care înţeleg că teatrul nu e o maşină de reprodus clişee şi convenţii.

„Contra democraţiei“ – umor, paradoxuri şi extreme

Obsesia artistică a  regizorului Alexandru Dabija pentru absurdul lumii în care trăim se regăseşte în multe dintre montările sale şi este evidentă şi în spectcolul „Contra democraţiei“, care s-a jucat în două reprezentaţii la Reflex3.

„Secretele noastre“, păcatele care alterează viitorul

Considerat unul dintre cei mai influenţi dramaturgi, actori şi regizori din Ungaria, Béla Pintér, împreună cu cei nouă actori distribuiţi în spectacolul „Secretele noastre“, a cucerit iremediabil publicul de la Reflex3, prezentând un spectacol complex, unitar, cu toate „ingredientele“ perfect combinate.

Cafea, crimă, teatru

Îmi place cafeaua. Mai ales cea pe care pot să o macin (moliendo) eu însămi, după ce mi-am afundat mâna până la cot în borcanul cu boabe. O beau fără măsură, ceașcă după ceașcă, dulce, amară, cu lapte sau cu frișcă, până când amețesc, îmi pierd energia și decid, în mod bizar, că dintr-o asemenea […]

Din când în când înregistrează, redă sau pur și simplu stă

Secretele noastre de obicei sunt de natură individuală. Le avem pentru că ne este rușine sau nu credem că fac parte din personalitatea noastră.

„Moliendo Café“ – un spectacol universal

Punctul de intersecţie dintre arte şi culturi, sub semnul căruia s-a aflat Reflex3, s-a regăsit poate cel mai bine în spectacolul lui Silviu Purcărete, „Moliendo Café“.

Figaro de ieri şi de azi

Minciună, viciu, iubiri eşuate, societate stratificată, marfă pusă la mezat, războiul sexelor, legi nescrise, alb-negru, sărăcie, frustrare, îndurare.

Opera ultima: vremuri noi, aceiaşi oameni

Spectacolul prezentat de Teatrul din Novi Sad pe scena de la Reflex3, „Opera ultima“, a fost una dintre cele mai interesante surprize incluse în programul evenimentului. Urmând un scenariu inspirat din două opere celebre, „Nunta lui Figaro“ şi „Bărbierul din Sevilla“, regizorul Kokan Mladenović a realizat o interesantă combinaţie între comic şi satiră.

Cehov la răscruce de drumuri

Punct. Şi de la capăt. În dulcele stil clasic propus de festivalul Reflex de anul acesta, Pescăruşul montat de regizorul Tomi Janezic, copilul teribil al artei regizorale din Serbia, originar din Slovenia, este punctul de intersecţie dintre mai multe perspective în care îl poţi citi pe Cehov.

„Invisible Duets“, o fuziune delicată între dans şi actorie

Teatrul Dada von Bzdülöw din Polonia a prezentat pentru publicul Festivalului Reflex3 un spectacol inedit de teatru-dans. Într-un decor simplist, constând într-un ecran de proiecţie pe care un colaj de versuri extrase din poezia lui Grzegorz Kwiatkowski curgea lin sub privirile spectatorilor, doi artişti derulează acţiunea „poveştii“ din „Invisible Duets“ prin mişcări coregrafice, care vorbesc […]

Timpul este doar o noţiune imperceptibilă – Pescăruşul de la Novi Sad

Când Cehov a scris „Pescăruşul“, a optat pentru o distanţare de tendinţele curentelor teatrale ale vremii, creând nu doar o complexitate de personaje, ci şi o formă nouă de prezentare a acţiunilor acestora. Mai înainte de orice, Cehov a schimbat perspectiva.

Cei care trezesc copilul din noi

„Cu cine seamănă acest copil?” este un spectacol dedicat adolescenţilor, care îndeamnă însă şi adulţii la autoreflectare. El a fost prezentat de Teatrul de Păpuşi „Cimborák” din Sfântu Gheorghe chiar de Ziua Mondială a Teatrului pentru Copii şi Tineret. Monologul adolescentin bazat pe texte din romanul lui Janikovszky Éva scoate în evidenţă eternele probleme ale […]

MASK@FACE.NOW – talent şi multiculturalitate

Trupa Osonó, care în cadrul Festivalului Reflex3, pregătise proiectul teatral MASK@FACE.NOW cu patru tineri din Maroc, a fost pusă în situaţia de a-i înlocui pe aceştia cu cinci actori, la fel de tineri, din Thailanda. Deşi arta nu cunoaşte graniţe, uneori, formalităţile vamale pot deveni un obstacol în calea desfăşurării ei, însă cei de la […]

radio.string.quartet – un punct de intersecţie între concret şi transcedental

Reflex3 s-a deschis miercuri seara, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron, pe acordurile de vioară şi violoncel, care au răsunat timp de o oră şi jumătate în faţa unui public numeros.

Kantor şi actorii săi

Spectacolul „Clasa moartă“, în regia lui Tadeusz Kantor, a avut mai multe variante şi a fost jucat de cel puţin 2.500 de ori în toată lumea, însă nu a devenit rutină niciodată; prospeţimea i-a fost mereu resimţită, fiind un spectacol în continuă dezvoltare –  au declarat actorii Teatrului Cricot2, Andrzej şi Teresa Wełmiński, care au […]

Care este ideea din jurul scaunelor? De ce îi preocupă ele atât atât de mult pe artişti?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, este necesar să ne gândim la ce reprezintă scaunul, de fapt. Este el un punct de linişte în sine sau doar oferă un prilej de a porni în căutarea liniştii?

In/ Between Reflex(ions) – WORKSHOP în parteneriat cu Programul Mentor al revistei de teatru Játéktér

In/ Between Reflex(ions) este un workshop deschis studenţilor teatrologi. La organizarea acestui Atelier, Reflex3 are drept partener revista de teatru Spaţiu de Joc /Játéktér, respectiv Programul Mentor al acestei reviste, care îşi propune să deschidă un spaţiu de dezbatere şi formare pentru tinerii teatrologi.

Se mai pot cumpăra bilete la trei reprezentaţii din Programul Reflex3

Până miercuri, când începe Festivalul Internaţional de Teatru Reflex3, spectatorii mai au timp să treacă pe la Biroul de Evenimente Culturale, unde mai pot cumpăra bilete la trei reprezentaţii din Program, pentru că organizatorii au suplimentat locurile, prin aşezarea de scaune în sala de spectacol, după cum urmează: la Concertul de deschidere al Reflexului3, susţinut […]

Reflex3 aduce un fragment din Cricoteka lui Tadeusz Kantor la Casa cu Arcade

Festivalul Internaţional de Teatru Reflex3, din 18-31 martie, se va desfăşura sub semnul unui punct de reper pentru oricine rătăceşte pe terenul teatrului – regizorul, poetul-dramaturg, pictorul şi teoreticianul polonez Tadeusz Kantor (1915-1990), care şi-a identificat activitatea artistică drept un „joc de noroc, plin de mistificare şi perversitate. (…)

De marţi vă puteţi asigura un bilet la multaşteptata „Miranda”

Update: Din motive tehnice vânzarea biletelor pentru Festivalul Internațional de Teatru Reflex3 va începe la data de 10 martie, de la ora 10. Vă mulțumim pentru înțelegere!

sticker

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU
18-30 MARTIE | 2015

Sfântu Gheorghe | Romania
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Întâlnire spectatori-actori | Miranda

Miranda

Miranda