Teatrul German de Stat din Timişoara şi Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely” Timişoara

MOLIENDO CAFÉ

Regia: Silviu Purcărete

Teatrul Tamási Áron, Studioul Nou
luni 03/23 orele 20:00
marţi 03/24 orele 20:00
miercuri 03/25 orele 18:00

1 oră și de 35 minute fără pauză

Deşi împart spaţiul aceleiaşi clădiri, Teatrul Maghiar şi cel German din Timişoara nu s-au întâlnit niciodată într-un proiect comun, până la Moliendo café, când Silviu Purcărete a reunit 36 de actori, din ambele Trupe, în jurul a două pasiuni, pentru arta improvizaţiei şi pentru cafea. „Cafeaua, ca şi teatrul, sunt două gratuităţi absolute şi indispensabile – adică nu folosesc la nimic, dar toată lumea le foloseşte” – aceasta a fost ideea pe care a mizat regizorul, atunci când i-a provocat pe actorii maghiari şi germani să se joace pe urmele cafelei, prin 100 de improvizaţii de înaltă clasă, care spulberă orice barieră lingvistică şi lasă în urmă un spectacol magic, al contrastelor şi al aromelor, cu o atmosferă ce trimite la celebrele cafenele ale lumii.

Silviu Purcărete şi echipa care macină cafeaua
Silviu Purcărete s-a născut la Bucureşti, locuieşte la Paris şi montează spectacole, de teatru şi de operă, pe scene din întreaga lume, acolo unde trupele îl inspiră şi îl urmează în curajoasele sale aventuri artistice. Aşa s-a întâmplat şi la întâlnirea cu actorii din Trupa maghiară şi cea germană din Timişoara, unde regizorul şi-a adus doi vechi şi prestigioşi colaboratori, compozitorul Vasile Şirli şi scenograful Dragoş Buhagiar. Cum actorii provin din două Trupe care vorbesc limbi diferite, Purcărete le-a propus să se joace, pur şi simplu, să-şi imagineze o călătorie prin diverse culturi ale lumii, pe urmele cafelei şi într-un limbaj unic, accesibil tuturor pasionaţilor de aroma acestei băuturi.

Pe lângă multele montări din România, Silviu Purcărete a semnat regia şi pe renumite scene internaţionale, de pildă Teatrul Aalto din Essen (Germania), Opera de Stat din Viena, Teatrul Katona József din Budapesta, Opera din Bonn, precum şi în teatre din Marea Britanie. În 2002 înfiinţează propria companie teatrală, iar după un an devine membru cu titlu personal al Uniunii Teatrelor din Europa. Regizorul Silviu Purcărete a fost onorat cu numeroase premii, printre care: Premiul Criticii şi Premiul pentru Excelenţă artistică al Fundaţiei Hamada (Festivalul Internţional de la Edinburgh, 1991), Premiul pentru cel mai bun spectacol străin la Festivalul Americilor de la Montreal (1993), Golden Globe Peter Brook Prize pentru cea mai buna regie teatrală, 1995, Premiul Criticii la Festivalul de Teatru de la Dublin (1996) sau Premiul special al juriului, la Festivalul International Shakespeare, Gdansk (2006).

“Straniu, bizar, neaşteptat şi câteodată chiar la fel de frumos precum celebrul elogiu al tutunului făcut de Molière în „Dom Juan” (…)”

„Fiecare sau aproape fiecare dintre actori a propus câte o situaţie dramatică, o istorioară, o întâmplare veselă, uneori cu iz grotesc, alteori trimiţând cu gândul la secvenţe din filmul mut. O întâmplare în derularea căreia o anumită pondere e deţinută de cafeaua noastră cea de toate zilele. De cafeaua cu care ne începem ziua, de cafeaua ce ne stimulează gândurile, reflecţia sau numai înclinaţia pentru tacla sau pentru bârfă. Situaţia iniţială a fost dezvoltată, câteodată supradilatată, alteori trecută în registru suprarealist ori în chiar în derizoriu şi transformată în pretext de exerciţiu scenic. »

”La urma urmei, nu coerenţa a fost, cred, principala preocupare a lui Silviu Purcărete. Ci dorinţa de a ne face să râdem. Să râdem de râsul lui şi de râsul celor cu care s-a însoţit în edificarea acestei montări. Să râdem de alţii, de noi, de lume, de caraghioslâcurile vieţii cotidiene, o viaţă din descrierea căreia, din itemii căreia face parte cvasi-obligatoriu banala ceaşcă zilnică de cafea. Ba chiar să râdem şi de avatarurile istorice ale cafelei. Ori de capetele căzute pe vremea când ea era prilej de contrabandă. Montând sau, mai exact spus, coordonând un work-shop ce s-a transformat în spectacol – şi aceasta s-a petrecut graţie seriozităţii, devoţiunii, muncii necondiţionate, entuziaste a celor 36 de scenarişti-actori- Purcărete a vrut să se joace. Pofta lui ludică a fost împărtăşită cu vârf şi îndesat de interpreţi. Şi aceasta se vede.

De jucat s-a jucat şi compozitorul Vasile Şirli care, ba a creat muzică originală, ba a restructurat şi remixat piese muzicale cunoscute de la celebra Moliendo Café ce dă titlul spectacolului, până la arhicunoscuta Lingura şi strachina care prefaţează une série noire de crime comise sau stimulate de o deghizată femeie de serviciu. »
Mircea Morariu, Gratuitate, superficialitate şi artă, Adevărul

„E un spectacol ce transcende barierele lingvistice și culturale, având la bazăcele peste 100 de improvizații propuse de cei peste 35 de actori în lunile de repetiție, improvizații orchestrate și armonizate de Silviu Purcărete”, explică Lucian Vărșăndan, directorul Teatrului German de Stat din Timișoara.

„Am construit împreună un spectacol al contrastelor”, apreciază Attila Balázs, directorul Teatrului Maghiar „Csiky Gergely”. „Moliendo café cuprinde totul și nimicul, e o producție care conține tot ce e necesar, dar din care putem să ne lipsim de orice. Până și decorul – extrem de elementar – acoperă totul, dar, de fapt, este nevăzut, ca și inexistent. Cât despre textul de care are nevoie orice spectacol, noi avem doar un pre-text: pretextul de a ne exprima pasiunea pentru arta improvizației. Și pentru cafea, desigur.”

Distribuţia: Géza Aszalos, Tünde Baczó, Attila Balázs, András Zsolt Bandi, Isa Berger, Enikő Blénessy, B. Emília Borbély, Dana Borteanu, , Aljoscha Cobeţ, Isolde Cobeţ, Zsolt Csata, Péter Dukász, Enikő Éder, Richard Hladik, Rareş Hontzu, Ioana Iacob, Attila Kiss, Levente Kocsárdi, Rita Lőrincz, Etelka Magyari, László Mátray, Zsolt Imre Mátyás, Bence Molnár, András Csaba Molnos, Georg Peetz, Patrícia Puzsa, Horia Săvescu, Tatiana Sessler, Emese Simó, Mónika Tar, Daniela Török, Silvia Török, Oana Vidoni, Radu Vulpe, Anne-Marie Waldeck, Harald Weisz.

Piano: Valentina Peetz
Saxofon: Cosmin Hărşian

Decorul şi costumele: Dragoş Buhagiar
Muzica: Vasile Şirli
Asistent regie: Enikő Blénessy
Pregătirea muzicală: Valentina Peetz
Asistent scenograf şi costume: Ioana Popescu
Machiaj: Lucia Preda
Sufleur: Vali Velimirovici
Regia tehnică: Éva Kertész, Costinel Stănescu

www.teatrulgerman.ro
www.tm-t.ro

sticker

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU
18-30 MARTIE | 2015

Sfântu Gheorghe | Romania
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Întâlnire spectatori-actori | Miranda

Miranda

Miranda